Tanz der Vampire - Twórcy

 

ROMAN POLAŃSKI

Urodził się w polskiej rodzinie w Paryżu. Wychowywał się i uczył w Polsce.

Jako aktor zadebiutował na scenie w wieku 14 lat i w tym samym czasie zaczął występować w audycji radiowej "The Marry Gang". Jeszcze jako nastolatek pojawił się w kilku polskich filmach, m.in.: "Pokolenie" Andrzeja Wajdy.

Uczęszczał do szkoły artystycznej w Krakowie, a później do Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, gdzie wyreżyserował kilka krótkometrażowych filmów: "Dwóch mężczyzn i szafa" (1958) oraz "Kiedy Anioły Spadają" (1959). Te filmy zapewniły mu nagrody na różnych festiwalach filmowych.

Jako reżyser filmów pełnometrażowych zadebiutował w 1962 filmem "Nóż w wodzie", który zdobył nagrodę krytyków podczas Międzynarodowego Festiwalu w Wenecji, został również nominowany do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej jako najlepszy film obcojęzyczny i znalazł się na okładce magazynu  "Times".

Polański zagrał główną rolę w swoim następnym anglojęzycznym filmie "Nieustraszeni Pogromy Wampirów" (1967), zanim przyjechał do Ameryki żeby nakręcić "Rosemary´s baby" (1968), w którym występowała Mia Farrow. Film "Rosemary´s baby" przyniósł mu nominację do Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany.

Polański powrócił do Europy, aby poprowadzić Jona Finach i Francescę Annie w swojej adaptacji (jej współtwórcą był Kenneth Tynan) sztuki Szekspirowskiej "Makbet" (1971). Jego następnym filmem był "Co?" (1972), nakręcony we Włoszech, w którym główną rolę powierzył Marcelo Mastroianniemu.

Wrócił do Hollywood, aby nakręcić "Chinatown" (1974), film który zdobył Złotego Niedźwiedzia za najlepszy Film Dramatyczny. Występowali w nim Jack Nicolson i Faye Dunaway, a sam film zdobył 11 nominacji do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, włączając kategorie: Najlepszy Film i Najlepszy Reżyser, a zdobył Oscara w kategorii Najlepszy Scenariusz Oryginalny za scenariusz Roberta Townea.

Z powrotem w Europie, Polański nakręcił "Lokatorów" (1979), w którym partnerowała mu Isabella Adjani oraz  "Tess" (1979), który był adaptacją powieści D´Urbevillesa. W filmie wystąpiła Nastassja Kinski. I znowu kolejny film zdobył kilka nominacji do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym także nominację w kategorii Najlepszy Reżyser. Film "Tess" zdobył 3 Oscary w kategoriach: kinematografia, kierownictwo artystyczne i kostiumy.

Polański wydał swoją autobiografię w 1984 i stała się ona bestsellerem w kilku krajach.

Później Polański reżyserował film "Piraci" (1986), w którym występował Walter Matthau; i "Frantic" (1988), którym występował Harrison Ford oraz Emanuelle Seigner, która później również wystąpiła u boku Petera  Coyote, Hugo Granta i Kristin Scott Thomas w "Gorzkich Godach" (1992). W 1994 wyreżyserwał "Dziewczynę i śmierć" z Sigorney Weaver, Benem Kingsleyem i Stuartem Wilsonem w rolach głównych oraz "Dziewiąte Wrota" (1999), w którym wystąpili: Johnny Deep, Lena Olin i Emanuelle Seigner.

Wspomnienia Władysława Szpilmana, Żyda polskiego pochodzenia, który szczegółowo opisał swoje losy podczas II Wojny Światowej, były inspiracją do następnego filmu Romana Polańskiego - "Pianista". W dzień swojej światowej premiery na Festiwalu w Cannes 2002, film ten zdobył główną nagrodę - Złotą Palmę za najlepszy film.

"Pianista", w którym Szpilmana zagrał Adrian Brody, był wielokrotnie honorowany i nagradzany na całym świecie. Film ten zdobył 7 Cezarów (francuski odpowiednik Oscara), włączając nagrodę za Najlepszy Film i Najlepszy Reżyser. "Pianista" zdobył również nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizji za Najlepszą Reżyserię oraz Najlepszego Reżysera. W Polsce zdobył 8 Orłów (polski odpowiednik Oscara), w tym za Najlepszy Film, Najlepszego Reżysera oraz honorowego Orła za całokształt artystyczny dla Romana Polańskiego.

"Pianista" został nominowany do 7 Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym za Najlepszy Film, a Polański zdobył Oscara dla Najlepszego Reżysera.

Polański jest nie tylko reżyserem filmowym, w swoim dorobku ma również reżyserowanie oper i produkcji scenicznych. Wyreżyserował min.: "Lulu" Albana Bergsa na Festiwalu Spoleto, "Rigoletto" Verdiego w Operze w Monachium oraz "Opowiadania Hoffmanna" Offenbacha w Operze Paryskiej.

W 1981r. wyreżyserował i występował w produkcji Petera Shaffera "Amadeusz", który miał swoją premierę w Warszawie, a potem został przeniesiony do Paryża. W 1988r. zagrał główną rolę w scenicznej adaptacji "Metamorfoz" Franza Kafki w reżyserii Steven´a Berkoffa. W 1996r. pokierował Fanny Ardant w "Klasie Mistrzowskiej" Terrencea McNallyego, a w 2003r. Emmanuelle Seigner w sztuce Henryka Ibsena "Hedda  Gabler"

W 1996r. Polański wyreżyserował musical "Taniec Wampirów" w Wiedniu, stworzony na podstawie jego filmu z 1967r. "Nieustraszeni Pogromcy Wampirów". Ten sam show wyreżyserował w Sztutgardzie i Hamburgu.

W 1994r. Polański wystąpił u boku Gerarda Depardieu w "Czystej Formalności" Giuseppea Tornatoresa. Natomiast w 2002r. uświetnił swoją obecnością film Andrzeja Wajdy wcielając się w postać Papkina w filmowej "Zemście".

W 1999r. stał się członkiem Instytutu Francuskiej Akademii Sztuk Pięknych.

 


 

 JIM STEINMAN

Jim Steinman urodził się 1 listopada 1948 w Calremont w stanie Kalifornia, USA. Amerykański tekściarz, producent i muzyk pierwszy raz zwrócił na siebie publiczną uwagę w 1975 r. jako aranżer komediowego zespołu National Lampoon. Dał się poznać także jako dramaturg i był to rok 1971, kiedy po raz pierwszy spotkał się z amerykańskim  piosenkarzem i aktorem, Meat Loaf'em. Wspólnie stworzyli oni jeden z najlepszych rockowych albumów wszechczasów - "Bat Out Of Hell". Dało to początek późniejszym niezliczonym współpracom Steinmana z innymi artystami - był m.in. współtwórcą sukcesu Barry Manilow'a czy Bonnie Tyler, która dzięki piosence "Total Eclipse of the Heart" [stanowiącej nic innego, jak tylko motyw przewodni musicalu "Taniec Wampirów":)], stała się międzynarodową gwiazdą. Przerwawszy pracę z Meat  Loaf'em, Steinman zdecydował nagrać solową płytę. Wydany w 1981 r. krążek "Back For Good" nie stał się bestselerem - mimo że był naprawdę znakomitym albumem. Wiele piosenek z płyty pojawiło się później na krążku "Bat Out Of Hell II", który zwiasował reaktywację współpracy z Meat Loaf'em. W 1996 r. ponownie spotkał się z Bonnie Tyler podczas pracy nad jej albumem "Free Spirit". W tym samym roku wynegocjował długoterminowy kontrakt na współpracę z PolyGram Records. Jednym z pierwszych jego owoców była muzyka do "Tańca Wampirów". Również w 96 r. Steinman rozpoczął pracę z Andrew Lloyd Webberem nad musicalem "Whistle Down The Wind", który został wystawiony latem 1998 r. na londyńskim West Endzie. 

 


 

MICHAEL KUNZE

Michael Kunze jest autorem piosenek i librett musicalowych. To on napisał "Elizabeth" - najpopularniejszy europejski musical wszechczasów; "Taniec Wampirów" - ogromny hit w Europie i pierwszy jego musical wystawiany na Broadway'u; oraz "Mozarta" - śmiały spektakl o życiu słynnego kompozytora. Jego dzieła są uważane za fundamenty wspólczesnej sztuki musicalowej.

Michael Kunze przyczynił się do sukcesu wielumiędzynarodowych produkcji na scenach krajów niemieckojęzycznych; były to takie hity, jak: FOLLIES, EVITA, CATS, A CHORUS LINE, PHANTOM OF THE OPERA, COMPANY, LITTLE SHOP OF HORRORS, INTO THE WOODS, KISS OF THE SPIDER WOMAN, SUNSET  BOULEVARD, THE HUNCHBACK OF NOTRE DAME, THE LION KING, AIDA i MAMMA MIA!. 

Michael urodził się 9 listopada 1943 r. w Pradze, a dorastał w Monachium, gdzie studiował prawo, historie i filozofię. Pod koniec lat 60-tych zaczął pisać muzykę dla ówczesnych wykonawców muzyki pop i wkrótce stał się jednym z najbardziej znanych teksciarzy w Niemczech. W 1969 r. zdecydował się wyprodukować swoje własne utwory. Jego nagrania zdominowały listy przebojów w Austrii, Niemczech i Szwajcarii. Kiedy w końcu zdecydował się na swój pierwszą międzynarodową inicjatywę, od razu wskoczył na szczyty list przebojów Bilboardu i Cashboxa w USA. Jego zespół, reprezentowany przez kompozytora Sylvestra Levay'a i jego samego był pierwszym niemieckim zespołem - zdobywcą Grammy Award.

Po ogromnym sukcesie Michael zajął się też produkcją albumów takich gwiazd jak: Julio Iglesias, Nana  Mouskouri, Herbie Mann, Lulu, Gilbert Bécaud, Sister Sledge i Caterina Valente. Potem zrobił sobie przerwę od showbiznesu i napisał książkę "Highroad to the Stake", kilkakrotnie nagradzaną i przetłumaczoną na kilka języków.

W latach 80. musicale stały się centrum aktywności artystycznej Michaela. Najpierw przełożył on "Evitę" A.L.Webbera, co było początkiem jego współpracy i przyjaźni z legendarnym dyrektorem broadwayowskiej sceny - Haroldem Princem. W opinii krytyki niemieckie wersje olbrzymich przebojów w adaptacji Kunze'a w niczym nie ustępują oryginałom.

We współpracy z Romanem Polańskim i Jimem Steinmanem Michael Kunze napisał swoje pierwsze angielskie libretto i piosenki do musicalu "Taniec Wampirów". Niemiecka wersja spektaklu miała swoją premierę w październiku 1997 r. w wiedeńskim Raimund Theather i została entuzjastycznie przyjęta. Wkrótce show został przeniesiony na scenę do Stuttgartu [marzec 2000], a potem także do Hamburga [grudzień 2003], stając się kultowym przebojem i kasowym fenomenem - i tak jest do dziś.

 

+ do góry